„Człowiek nie wielbłąd, pić musi” informacyjny „berek” ws. dostaw wody

Do redakcji Wieści Gminnych dotarł obszerny list jednej z mieszkanek, która chciała zwrócić uwagę na uciążliwe przerwy w dostawie wody na terenie naszej gminy, a także „politykę informacyjną” w tej sprawie jaką serwuje nam Urząd Miejski poprzez nośniki jakimi posługuje się w komunikacji z mieszkańcami

Nasze miasto jest w trakcie dwóch inwestycji, które są możliwe dzięki pieniądzom otrzymanym z państwa. Mowa tu o remoncie ulicy Kościuszki i ulicy Wolności w Jaworzynie Śląskiej. Każdy z nas rozumie, że przeprowadzając tak duże prace remontowe nie można ustrzec się niedogodności, problemów komunikacyjnych, czy ogólnie pojętego chaosu, który zawsze towarzyszy placowi budowy. Nie ma co do tego wątpliwości i nasi mieszkańcy ewidentnie rozumieją cenę jaką muszą aktualnie zapłacić na poczet przyszłego efektu. Rewersem tej kwestii w poczuciu zrozumienia, jest zachowanie władzy, która przeprowadza te prace i powinna minimalizować wspomniane niedogodności, aby nasze życie w tym wszystkim nie musiało przypominać walki o przetrwanie. Z tym jest niestety dużo gorzej o czym może przekonać się nasza władza czytając komentarze mieszkańców na profilu gminy. Mowa tu przede wszystkim o notorycznych przerwach w dostawie wody i informowaniu o tym, aby zabezpieczyć się przed ewentualnymi komplikacjami.

Do redakcji Wieści Gminnych dotarł obszerny list jednej z mieszkanek, która chciała zwrócić uwagę na wspominane kwestie. List jest spory, ale warty dokładnego przeczytania, ponieważ mieszkanka pokusiła się o kompleksowe i wnikliwe spojrzenie na te problem. Oto jego treść:

„Dzień dobry Panie Marcinie,

Pozwoliłam sobie do Pana napisać w związku z pewnym problemem, z którym od dłuższego czasu mierzą się mieszkańcy gminy Jaworzyna Śląska.
Bardzo cenię artykuły przez Pana publikowane i wierzę, że może za sprawą Wieści Gminnych uda się nagłośnić nasz problem i trafić do szerszego grona odbiorców (być może również do rządzących).

W związku z trwającym (i przedłużającym się) remontem ul. Kościuszki, od początku kwietnia mieszkańcy sąsiednich ulic i Nowego Jaworowa borykają się z problemem notorycznych „awarii” wodociągowych (2 kwietnia, 7 kwietnia, 12 kwietnia, 19 kwietnia)- linki do postów na facebooku na końcu wiadomości.

Niestety informacje o tych „awariach” (czy raczej wyłączeniach spowodowanych remontem) nie są podawane do informacji mieszkańców wcześniej:

2 kwietnia- informacja na stronie ZUK w ten sam dzień, informacja na facebooku Gmina Jaworzyna Śląska 2.04 godz. 14:12

7 kwietnia- jedyna sytuacja gdzie informacja została podana dzień wcześniej, ale przerwa w dostawie wody miała trwać do 13:00, o 14:13 informacja na fb została zaktualizowana, że przerwa w dostawie wody potrwa do bliżej nieokreślonych „godzin popołudniowych”

12 kwietnia- informacja na stronie ZUK w ten sam dzień, informacja na facebooku Gmina Jaworzyna Śląska 12.04 godz. 7:47 (wyłączenie wody od 8:30)

19 kwietnia- według informacji brak wody od 10:00, rzeczywisty brak wody od 9:50, informacja na stronie ZUK w ten sam dzień, informacja na facebooku Gmina Jaworzyna Śląska 19.04 godz. 10:00

Według komentarzy pod postami profilu Gmina Jaworzyna Śląska można zauważyć jeszcze kilka dodatkowych problemów, na które skarżą się mieszkańcy:
– SMS z Urzędu Miasta również wysyłany po czasie (12.04 sms o 9:00, brak wody od 8:30)
– wątpliwa jakość wody po usunięciu „awarii” (załączone zdjęcie w komentarzach) oraz wzrost kosztów wody spowodowany kilkuminutowym spuszczaniem z rur „gnojówki”
– brak możliwości przygotowania się na odcięcie wody (zgromadzenie zapasów) oraz zaplanowania czynności takich jak pranie, mycie, sprzątanie itp.

Problem niestety zaczyna eskalować i nie wygląda na to, żeby ktokolwiek brał odpowiedzialność za dyskomfort mieszkańców, wzrastające koszty oraz traktowanie ludzi bez szacunku (ciężko uwierzyć, że wyłączenia wody związane z remontem ul. Kościuszki nie są wcześniej zaplanowane przez firmę remontującą, ZUK czy Urząd Miasta).

Dodatkowo odnoszę wrażenie, że UM/ZUK zaczynają pogrywać z mieszkańcami i wprowadzają niepotrzebne zamieszanie co przypomina zabawę w kotka i myszkę lub zgadywankę pod tytułem „zgadnij gdzie dzisiaj nie będzie wody?”- przykład tematu wyłączenia wody w dniu 19.04:
– 15.04 godz. 16:01 informacja na facebooku Gmina Jaworzyna Śląska:
Zakład Usług Komunalnych w Jaworzynie Śląskiej Sp. z o.o. informuje, że 19 kwietnia, w związku z prowadzonymi pracami na ul. Kościuszki w Jaworzynie Śląskiej, nastąpi przerwa w dostawie wody od godziny 10.00 do godziny 14.00 na ulicach: Świdnickiej, Spacerowej, Słonecznej, Piaskowej, Pogodnej.
– 18.04 godz. 9:17 informacja na facebooku Gmina Jaworzyna Śląska- odwołanie poprzedniej informacji- zamiast ul. Świdnickiej wyłączenie ma nastąpić na ul. Wolności (a co z ulicami Spacerową, Słoneczną, Piaskową, Pogodną? :
Z uwagi na awarię na sieci wodociągowej na ul. Wolności odwołuje się planowane na dzień 19.04.2022r. wyłączenie wody na ul. Świdnickiej.
Za utrudnienia przepraszamy.
– 19.04 godz. 10:00 informacja na facebooku Gmina Jaworzyna Śląska- psikus! chociaż Prima Aprilis było już dawno… Wyłączenie wody nastąpiło zupełnie gdzie indziej niż GJŚ podawała w swoim poście. Czy w takim razie woda na ul. Wolności jest czy jednak jej nie ma?
Zakład Usług Komunalnych w Jaworzynie Śląskiej Sp. z o.o. informuje, że 19 kwietnia, w związku z awarią sieci wodociągowej, nastąpi przerwa w dostawie wody.
Przerwa nastąpi od godziny 10.00 do godziny 14.00 w miejscowościach Nowy Jaworów i Jaworzyna Śląska, ulice: 1 Maja, Jana Pawła II, Kościuszki, Traugutta, Kilińskiego, Prądzyńskiego, Miodowa, Pocztowa, Bema, Wesoła, Konstytucji 3 Maja, Pileckiego, Ekerta, Spokojna, Polna.

Mam nadzieję, że moja (oraz innych mieszkańców) narastająca frustracja jest zrozumiała w tej sytuacji. Mam również nadzieję, że jeśli opublikuje Pan post na ten temat i dotrzemy do szerszego grona osób to mieszkańcy gminy zaczną w końcu być szanowani poprzez otrzymywanie rzetelnych informacji na czas i wszystkim nam będzie żyło się lepiej.

Bardzo proszę o anonimowość.

Serdecznie pozdrawiam” (pisownia oryginalna, imię i nazwisko mieszkanki do wiadomości redakcji)

Jak wspomniałem wcześniej w całej sprawie bulwersuje nie tyle sama przerwa w dostawie wody, która podczas prac remontowych musi być wyłączana, aby przeprowadzić niezbędnych czynności związane z inwestycjami. Problem zaczyna się w momencie, kiedy mieszkańcy mają poczucie jawnej dezinformacji. Podkreślam, że władza ma tego świadomość czytając na swoich profilach niepochlebne informacje. Na uwagę zasługuje również fakt samej idei powstania profilu fb Gminy Jaworzyna Śląska prowadzonego przez Urząd Miejski, który został niejako zobowiązany do jego powołania, na podstawie wniosków i wytycznych komisji ekologicznej, która został utworzona z radnych Rady Miejskiej po słynnej sprawie wody, w której wykryto bakterie z grupy coli. Jak prowadzony jest wspomniany profil i jak wypełnia swoje zadanie można poczytać w komentarzach mieszkańców, kiedy faktycznie dochodzimy do fundamentalnej roli profilu czyli informowania mieszkańców o istotnych do życia kwestiach.

Należy liczyć, że władze gminy, w przypadku kolejnych włączeń wody, które na pewno wystąpią, wykaże się większą roztropnością i zwykłą uczciwością w informowaniu. Mieszkańcy są w stanie dużo zrozumieć, zaopatrzyć się na ewentualne przerwy w dostawie wody. Nikt nie lubi jednak kiedy jest traktowany bez szacunku, nie poważnie. Warto, aby władza zdała sobie z tego sprawę.

Marcin Burski

Redaktor Wieści Gminnych Jaworzyna Śląska

Dodaj komentarz